27 Ocak 2008 Pazar

Sen anlat, ben kaydediyorum

Hatırlıyorum... 4-5 yaşlarındaydım sanırım. Cır cır o kadar çok konuşurdum ki, teyzem, eğer biraz susarsam bana para vereceğini söylerdi. Susarmıydım hatırlamıyorum ama sanmıyorum... Bu nedenle Zeyno'nun çene düşüklüğüne söyleyecek lafım yok, bu konuda kime benzediği ortada. Hiç durmadan konuşuyor bazen. Kelimelerle değil tabii, çığlıklarla. Ama model model çığlıkla. Kelimeler ağzından birer birer dökülmeye başladımı ne yapacağız bilmiyorum. Yine hiç şikayet etmeden dinleyeceğiz sanırım. Aslında Zeyno konuştuğu kadar iyi bir dinleyici de şimdiden. Mesela bu foto, mutfakta birlikte zaman geçirdiğimiz anlardan birinden. Ben bir yandan ıspanak yıkıyorum, diğer yandan ıspanağın faydalarını anlatıyorum O'na. Hiç ses çıkarmadan dinliyor. Kaydediyor sanırım. Ben susunca da o alıyor sazı eline... En önemlisi de bu sanırım, çocuklarımızın iyi birer dinleyici olmalarını sağlayabilmek. Çünkü iletişim kazalarının çoğun dinlememekten kaynaklanıyor. İşte okuduğum bir yazıdan, çocuğunuza dinlemeyi öğretmenin birkaç püf noktası. Ben şimdiden dikkat ediyorum bunlara. Sanırım konuşmaya başladığı zaman meyvelerini toplarım.
* İlgili ve dikkatli olun. Çocuklar, ebeveynin ilgisini ve dikkatini, cevap verip vermemesinden veya cevap veriş şeklinden anlayabilirler. Çocuğunuzla konuşurken onunla göz teması kurun.
* Konuşmasını cesaretlendirin. Çocuklar konuşmalarının diğer kişiler için önemli olduğunu hissederlerse düşüncelerini ve hislerini daha kolay paylaşırlar.
* Sabırla dinleyin. Çocuklar konuşurken doğru kelimeyi bulmak için yetişkinlere göre daha fazla zaman harcarlar. Bu nedenle onu çok zamanınız varmış gibi dinleyin.
* Onu duyun. Konuşmasını bitirmeden sözünü kesmekten kaçının. Saygıyla dinlemek ve yanlış fikirleri düzeltmemek zor olabilir fakat çocukların fikirlerini söyleme hakkına sahip olduklarını unutmayın.
* Sözsüz mesajlara dikkat edin. Çoğunlukla çocukların bir şeyi söyleyiş tarzı, sözlerine göre daha çok şey ifade eder. Çocuğunuz üzgün bir şekilde yanınıza geldiğinde, o anda veya daha sonra ona zaman ayırın.

Hiç yorum yok: