18 Mayıs 2009 Pazartesi

Zeynep memeyi nasıl bıraktı?

Evet, artık son noktaya ulaştığıma emin olduğuma göre yazma vakti geldi demektir. Öyle kısadan kesmeye niyetim yok bu konuyu. Uzun uzun yazacağım. Yazacağım ki, hem unutmayayım hem de benim gibi hissedenlere cesaret verebileyim.

Şimdi en baştan anlatmaya başlayayım...

İlk 6 ay sadece anne sütü ile beslendi Zeyno. Su dahil olmak üzere boğazından neredeyse başka hiçbir şey geçmedi (neredeyse diyorum çünkü henüz 3-4 aylıkken babaannenin kokar diye tattırdığı sarmısaklı yoğurt, anneannenin istedi diye tattırdığı turşu suyu gibi şeyler var). 6 aydan sonra ek gıdalara başladık. Meyve suyu, yoğurt, sebze çorbaları... Bir yandan yeni gıdalarla tanışıyor, bir yandan da meme emmeye devam ediyordu bizimki.

Geçen yaz tatile çıktığımızda 10 aylıktı. Yeme içme konusunu tek kelimeyle harika olduğunu hatırlıyorum. Üç ana öğünde kamp lokantasının mutfağından çıkan damağına uygun şeyleri iştahla mideye indiriyor, arada da meyvelerini yiyordu. Bu arada meme öğünleri de giderek azalmıştı. Gün içinde neredeyse hiç emmiyor, sabah uyanınca bir de gece yatmadan meme keyfi yapıyordu.

Sonra olanlar oldu. Birden yeniden “meme canavarına” dönüştü bizimki. Bir şeye mi üzüldü? Meme. Canımı yandı? Meme. Beni mi özledi? Meme. Meme emerkenki pozisyonuna yakın bir pozisyonda mı kaldı? Meme. Ayrıca her uykudan önce yine meme. Ve gece her uyanmada! 2 kere uyandığım geceler kendimi şanslı saydım. 3 kere, 4 kere, saatte bir... Her uyanışta sadece memeyle sakinleşti. Gecenin o saatlerinde başka bir şeyle sakinleşip sakinleşmediğini görmek için deneme yapmadık zaten.

Aylar geçtikçe bunaldım, özellikle geceleri zırt bırt uyanmaktan yoruldum, yoruldukça çekilmez biri oldum... Her doktor kontrolünden önce “bu ay memeyi kesmek istediğimi söyleyeceğim!” diye kesin bir karar aldım ama olmadı. Sanki bu kararımı hissedermişçesine daha ben bir şey demeden “neden bu kadar sağlıklı ve neden aldığı enfeksiyonları bu kadar kolay atlatıyor biliyor musun? Çünkü hala emiyor!” dedi Hilal Hanım. Yuttum boğazımdakileri, sabrettim bir ay daha. Taa ki 20. aya kadar!

Artık “kesin” bir kararla bu işi nasıl yapmam gerektiğinin yollarını aramaya başladığımda Zeyno 20. ayına girmişti. Memeye düşkünlüğünde pek de bir fark yoktu ama ben elimden geldiğince sınırlandırmaya çalışıyordum. En azından her istediğinde sunmuyordum artık. Sabah uyanınca, öğle uykusundan önce, akşam uyumadan önce ve gece her uyandığında meme emiyordu. Ama aylar yeni bir alışkanlık daha kazandırmıştı O’na: Memede uyuma. Öğle uykusuna da, gece uykusuna da memede dalıyordu. Bu da O’nu özellikle geceleri benden başkasının pek uyutamaması demekti. Ve bu da geçen 20 ayda olduğu gibi geceye uzayan bi akşam programı yapamamak!

“Memelerinin ucuna salça sür” diyenler vardı. Zeyno bunu görünce bir daha emmeyecekti! Bu yöntemle meme bıraktıran arkadaşlarım vardı aslında ama kararsızdım. Aslında asıl kararsızlığım memeyi yavaş yavaş mı yoksa birden mi bıraktırmam gerektiği konusundaydı.

Bu kararsızlık içinde araştırmalara devam ederken bir gün, bunaldığım bir gün denedim bu salça işini. Zeyno şaşırdı! Evet emmedi ama çok üzüldü. O gün öğlen uyuyamadı. Akşama benim göğüslerim şişip, ağırmaya başladı. Böylece salça sürerek meme bıraktırmaya çalışma maceramız sadece yarım gün sürebildi. Zeyno akşam şapur şupur memesini emip, uykuya daldı. Ve bende anladım ki, bu yöntem hem Zeyno’nun açısından hem de benim açımdan bize göre değil.

Hilal Hanım’ın 2 yaşına kadar emzirme taraftarı olduğunu biliyordum ama yine de yazdım ona. Aynen şöyle dedim:

Hilal Hanim,

Zeyno 8 Mayıs’ta 20. ayını dolduracak. Hem bana olan bağımlılığından kurtulmak hem de gece uyanmalarını azaltmak için, 2 yaşını doldurmasını beklemeden memeden kesmek istiyorum; sizce de uygun mu?

Eger uygunsa, bu işi nasıl yapmamı önerirsiniz? Birden mi kesmeliyim, yoksa yavaş yavaş mı? Bir de gece emzirmeden nasıl sakinleştirebilirim? Ve şişen göğüslerimi ne yapmalıyım?

Çok soru sordum ama bu iş gözümü çok korkutuyor, yardım edin lütfen!

Aynı gün içinde cevap geldi Hilal Hanım’dan:

Nurdancım,
Kadın doğumcun sana bir hap verecek, onu kullanacaksın. O arada sıkı meme bandajı yapacaksın; öyle kesiliyor süt. Bence yeteri kadar emzirdin... Kolay gelsin, öptüm seni

Evet, Hilal Hanım’dan onay almıştım ama nedense hiç sevmedim bu hap kullanma işini. Kafamın içindeki gel gitler hızla devam ederken bir de Banvit’in web sitesi üzerinden çocuk sağlığı ile ilgili soruları yanıtlayan Mehtap Hanım’a yazmak geldi aklıma. O’nun sorulan tüm sorulara uzun uzun cevap verdiğini biliyordum. Bir de O’na yazdım:

Kızım 10 gün sonra 20. ayını dolduracak. Sabah uyanınca, öğle uykusuna yatmadan önce, akşam uykusuna yatmadan önce ve gece her uyandığında (ortalama 2-4 kez) meme emiyor. Özellikle gece uyanmalarını azaltmak ve tamamen bana bağımlı olmasından kurtulmak için, 2 yaşını doldurmasını beklemeden memeden kesmek istiyorum. Sizce nasıl bir yöntem deneyebilirim? Meme ucunu bandajlamak gibi ani bir yöntem mi, yoksa meme sayısını azaltarak yavaş yavaş bıraktırma yöntemi mi daha doğru olur? Şu anda geceleri uyandığında meme emmenin dışında hiçbir şekilde sakinleşmediği için en çok bu konuda endişe duyuyorum. Geceleri başka hangi sakinleştirme yöntemlerini kullanabilirim?

Merakla beklediğim cevap ertesi gün geldi:

Çocuklarımıza anne sutunu eger mumkunse iki yasina kadar vermeye calismaliyiz. Anne sutu her zaman temiz, uygun isida olan ve dogal besinleri iceren en mukemmel gidadir demek yanlis olmaz. Sindirimi en kolay besinlerdendir. Anne sutu ile beslenen bebeklerde kabizlik ve gaz sancisi daha az gorulur. Anne sutunun cocugu obeziteden koruduguna iliskin arastirmalar mevcuttur. Anne sutunde bulunan "Endorfin" niteligindeki maddelerin bebegi sakinlestirici etkisi yanisira agri giderici ozellikleri de vardir. Anne sutu ile beslenme alerjiye karsi korur ve bu koruyucu etki eriskinlik donemine kadar surer. Icerdigi antikorlar nedeniyle enfeksiyonlari tedavi edici ozellige sahiptir. Ayrica anne sutu ile beslenen cocuklarda dis eti hastaliklari, kanser, colyak, bazi norolojik rahatsizliklar, safra kesesi hastaliklari, hipertansiyon ve diyabet gibi hastaliklarin daha az goruldugu saptanmistir. Anne sutunun aynı zamanda organ ve damar koruyucu etkileri de mevcuttur. Ve emzirme sirasinda cocugun anneye yakin olmasi onu psikolojik olarak rahatlatir ve cocugun sosyal gelisimi anlaminda oldukca yararlidir. Bu gercekler nedeniyle eger mumkunse iki yasina kadar emzirmeye devam etmeniz en dogrusu olurdu.

Gordugunuz gibi anne sutu bulunmaz bir besin turudur. Bununla birlikte elbette zamani gelince anne sutu kesilmelidir. Iki yasindan once belli bir plan dahilinde, yavas yavas emzirme eylemine son verilmezse, cocuk iki yasindan sonra da emzirilmeye devam ederse cocukta sosyal iliski kurmada gucluk, ice donukluk, ozguven eksikligi gibi davranis problemleri ortaya cikabilmektedir. Sizin de belirttiginiz gibi anne bagimli bir cocuk haline gelebilir. Elbette boyle olmasini da istemiyoruz. Ayrica asiri emzirme eylemi cocugun gercek ihtiyaci olan, buyumesi icin gerekli besinlerden uzaklasmasini saglayabilecegi icin ayri bir olumsuzluk da olusturur. Gece emzirmelerinin erken yas dis curuklerini kolaylastirdigini da unutmamak gerekli.

Memeden kesme eylemi dogal olarak cocugun hosuna gitmeyecektir. Memenin ona yasaklanmasi onun kizmasina, hircinlasmasina, huzursuzlanmasina yol acabilir. Bu gercekler nedeniyle memeden ayirma surecinde anne cocukla olan etkilesimini surdurmeli, ozellikle tensel alisverise cocuk doyuma ulasana dek devam etmelidir. Aksi halde huzursuzlugu artan cocukta reddedilmislik duygusu bile ortaya cikabilir. Kizinizin emzirme sıklıgı ve geceleri emzirmediginizde olusan hircinligini onda size karsi bagimliligin gelismeye basladiginin gostergeleri olarak kabul etmek yanlis olmaz. Dolayisiyla 20. ayina girecek olan kizinizi yavas yavas emzirmeden kesmeye baslamanizin dogru bir yaklasim olacagini dusunuyorum.

Normalde emzirmeyi azaltmaya baslamanin belli bir tarihi oldugunu soyleyemeyiz. Ancak bir yasindan sonra kendi otonomisini kazanmaya baslayan ve kendini dunyanin merkezine koyan cocuklarda duygusal anlamda, bireysellesme anlaminda buyuk degisimler yasanmaya baslamaktadir. Ilginin disa donmesi ile anne ve memeyi birlikte algilayan cocugun emzirmeden kesilmesi daha kolay olur. Bu gercekler nedeniyle en dogrusu 12. aylarindan itibaren anne sutu verme sıklıgını ve suresini planli bir sekilde azaltmaktir. 15-16. aylardan sonra memeden kesmek daha zorlu bir hale gelebiliyor. Cunku cocuk buyudukce memeden kesmeye karsi daha guclu bir direnc gosterecektir.

20. ayinda olan kiziniz icin onerim yavas yavas emzirme sıklıgı ve suresini azaltmaya baslamanizdir. Onunla inatlasmadan ve plana da uyarak kizinizi memeden kesebileceginizi soyliyebilirim. Kiziniz uyandiginda oncelikle ona kati gida vererek besleyin. O istemedikce emzirmeyin. Daha sonraki saatlerde emzirmeyi istese de o an icin uygun olmadiginizi belirterek daha sonra emzireceginizi soyleyin. Emzireceginizi soylediginiz saatte de oncesine nazaran daha az sureyle emzirin. Boylelikle cocuk yavas yavas annenin ayri bir varlik oldugunu kavramaya baslayacaktir. Belirli donemlerde emziriyorsaniz emzirme saatlerini birer kez atlayarak emzirin. Ya da emzirme saatlerinde onun yaninda olmayip vakit gecirmekten hoslandigi insanlarin (baba, babaanne, anneanne, dede vb.) onun beslemesini saglayin. Sevdigi oyunlar, kalabalik ortamlar emzirme saatinin gecirilmesine yardimci olacaktir. Emzirme mekanlari icin bazi kisitlamalar getirmeye calisin. Ozellikle geceleri annesinin gogsunde huzur dolu bir uyku uyumaya aliskin bir cocugu geceleri emzirmeden kesmek zor olacagindan geceleri sizin disinizda sevdigi diger insanlarla vakit gecirmesini saglamaya calisin. Emzirme fikrini dusundurecek derecedeki tensel temaslardan uzak durmaya calisin. Ilk baslarda oncelikle gunduz emzirmelerini azaltmaya calisin. Cunku gece emzirmelerinin birakilmasi daha guctur. Gunduzleri anne sutu yerine su, taze meyva suyu da verilebilir.

Son olarak bu andan itibaren planli hareket ederek kizinizi tamamen memeden kesebilirsiniz. Bu sayede onun fizik ve psikososyal gelisimi de zarar gormeyecektir. Boylece geceleri sakin ve kaliteli bir uyku uyumasi da mumkun olacaktir.

Emzirme eylemi azaltilmasi ve bitirilmesine ragmen kizinizin geceleri huzursuzlugu devam ederse elbette bu durumu yaratabilecek diger muhtemel nedenleri arastirmak gerekli hale gelir.

Cocugun uyku duzeni yasadigi gerginlik, sinirlilik, karnindaki kolik agrilari, annesinden yeterince duygusal destek alamamasi, onun yaninda yuksek sesle konusulmasi, gurultulu ortamlarda bulunmasi, yasadigi ortamin asiri sicak olmasi, cocugu paylasan birden fazla kisinin olmasi vb. gibi nisbeten masum sebeplerle bozulabilmektedir. Gordugunuz gibi birden fazla bakicinin bulunmasi cocuklarda bu tur bir degisiklige yol acabiliyor.

Masum sebeplerin disinda cocukta var olabilecek bir enfeksiyon hastaligi (0-3 yas cocuklarinda cok sık gozlemledigimiz orta kulak iltihabi, geniz eti buyumesi ve iltihabi, idrar yollari iltihabi vb.), kansizlik, dis cikarma, cocukta "uyku apnesi" dedigimiz uykuda solugun durdugu rahatsizligin varligi, gecirilen epilepsi (sara) nobetlerinin varligi, annenin kullandigi bazi ilaclarin anne sutu yoluyla bebege gecmesi, anne sut emziriyorsa ve asiri kafein aliyorsa cocugun sut yoluyla aldigi kafein, cocugun kullanmak zorunda oldugu bazi ilaclar, kabizlik, poposunda var olabilecek pisik, cocukta var olabilecek herhangi bir organik rahatsizlik (kalp ve akcigerleri ilgilendiren rahatsizliklar, bobrek rahatsizliklari, barsak rahatsizliklari) vb. gibi pek cok rahatsizligin varliginda cocugun uykusu bozulmakta, cok sık uyanmakta, uykuya dalmasinda problemler ortaya cikabilmektedir.

Birden fazla bakiciya sahip cocuklarda yeme davranisi bozukluklari, hircinlik, uyku duzensizlikleri, diger bazi stres belirtileri de gozlenebilmektedir. Kiziniza kimin baktigini bilmemekle birlikte bu yaslarda en cok ihtiyaci olan, duygusal anlamda en cok ihtiyac hissettigi anne ve babadir. Anne ve babasiyla yeterli zaman geciremeyen cocuklarda bu tur belirtiler gorulebilmektedir.

Kiziniz emzirmeyi yumusak bir sekilde biraktiginda buyuk ihtimalle geceleri de sakinlesecektir. Yine de eger gece hircinliklari, uyku duzensizligi devam ederse bu duruma yol acabilecek bahsettigim tum muhtemel sebeplerin incelenmesi gerekli. Boylesi bir durumda onerim en kisa zamanda yakininizdaki "Birinci Basamak Saglik Hizmeti" veren Saglik Ocaklari'ndaki bir doktor arkadasimiza basvurmaniz olacaktir. Bu doktor arkadaslarimiz yapacaklari muayene ve bazi testlerle (kan, idrar, diski vb.) en dogru teshisi koyarak gerekliyse en etkili tedaviyi de basliyacaklardir. Bu doktor arkadaslarimiz yine eger gerekli gorurlerse kizinizi ilgili bir baska saglik birimine de yonlendireceklerdir (Cocuk Sagligi ve Hastaliklari gibi).

Cevabı bir çırpıda okudum. Beklediğim gibi uzun ve doyurucu bir cevaptı. Artık kafam daha netti. Ve kendi kararımla yaptığım memeyi sınırlandırma sayesinde aslında ilk adımı atmıştım.

Ertesi gün “start”ı verip, Zeyno’ya sabah uyandığında meme vermedim. Biraz mızırdandı ama yatak odasının penceresinden görülen park kurtardı bizi. Camı açıp, parka baktık. Biraz konuştuk. Ertesi günün krizini de odaya giren sinek sayesinde atlattık. Ve üçüncü günün sabahı Zeyno meme istemedi.

Bir sonraki gün uykusu iyice gelene kadar sokakta kaldık. Ve eve gelir gelmez memede değil, ayakta sallayarak uyuttum Zeyno’yu. Önce anneannede uyuduğu birkaç günün dışında hiç alışık olmadığı bu uyuma şeklini hiç istemedi ama o kadar uykusu vardı ki, fazla dayanamadı. Sonraki birkaç günü de böyle geçirdik. Sabah meme vermeden ve öğle uykusuna ayakta sallayarak yatırarak. Artık sadece akşamları uyumadan önce meme emiyordu. Bir de gece uyandıkça. Ama azı dişleri mısır patlağı gibi peşpeşe görünmeye başlayınca, gece uyanmalarının sayısı hız kazandı yine. Bu yeni düzeni bozmadık ama. Taa ki...

Taa ki, ben komşum Özlem’le konuşana kadar. Annesinin İzmir’den gelmesini fırsat bilmiş, 16 aylık oğlu Arca’yı memeden kesmişti Özlem. İş seyahatleri nedeniyle zaten ara ara evde olmadığından öğün azaltma gibi bir işe girişmemişti. Memelerinin ucunu bandajlamış ve vermemişti. Hemen “geceyi nasıl geçirdiniz?” diye sordum. “Uyandı, biraz mızırdandı, biraz ağladı ama sonra uyudu ve bir daha uyanmadı” dedi. “Bir daha uyanmadı!!” Mucize gibi...

Telefonu kapattım, kendi kendime “tamam” deyip, memelerimin ucuna yara bandı yapıştırdım.

Bir saat kadar sonra Zeyno geldi dışardan. Daha kapıyı açar açmaz da “memeeee” diyerek daldı içeri. Elini yüzünü yıkadım ve artık dayanamayarak göğsüme kapandığında, bluzumu sıyırıp, “sen dışardayken memelerim ağırdı, doktora gittim. Uf olmuş, bant yapıştırdı” dedim. Yüzüme baktı ve “bant?? Aç!” dedi. “Ben açamam ki, açılmıyor ki” dedim. Baktı baktı ve bluzumu kapattı. Biraz oyun oynadık ama aklı memedeydi. Arada açıp açıp baktı ve “uff” deyip, kapattı.

Oyun, babanın gelmesi, yemek derken ilk saatleri krizsiz atlattık.

Akşam uykusu geldiğinde her zamanki rutin işlerimizi yapıp, el ele odaya gittik. Bizim yatağın üstünde kucağıma oturdu, yine uzun uzun memelerime baktı ve ayağımda sallanarak uykuya daldı.

Ve en korkulan an: Gece ağlayarak uyandı! Bu anı atlatırsam gerisinin kolay olacağını biliyordum. Yatağından kucağıma aldım. “Memeee” dedi yalvaran bi sesle. “Uf” olduğunu hatırlattım. “Aç” dedi, açtım. Loş ışıkta biraz baktı, sonra başını göğsüme dayayıp, uykuya daldı. Ne yani, bu kadar mıydı? Evet, bu kadardı!

Yatağına bıraktım, yatağıma döndüm ve sabaha kadar deliksiz bir uyku uyudum.

Ertesi gün aklına geldikçe “meme” istedi Zeyno. O istedikçe ben de açıp gösterdim. Baktı, “uff” diyerek öptü ve kapattı.

Öğleden sonra ablalarla dışarı çıktığında ben de soluğu eczane de aldım. Sadece akşam uyumadan önce emdiği sol göğsümde sorun yoktu ama gece uyandıkça emdiği sağ göğsüm şişmiş, şişmekle de kalmamış, koltuğumun altına doğru bezeler oluşmuştu. Annemin önerisiyle eski usul pompalardan bir tane aldım hemen; hani şu klaksona benzeyenlerden. Komşumdan alarak denediğim markalı pompa hiçbir işe yaramamıştı çünkü. Sadece 5 liraya aldığım wee marka pompa ise rahatlamama yetti. Birkaç pompada göğsümdeki süt kolayca boşaldı.

Asıl mucize ise takip eden iki gecede oldu. 20 aydan sonra ilk kez hiç uyanmadan uyudu Zeynep. (O uyudu ama ben uyuyamadım. Garip bi şekilde uyandım, O’nun uyanmamış olmasına şaşırdım ve biraz uyanık kalıp, sonra tekrar uykuya daldım. Vücudum böyle porgramlanmış artık galiba?)

Ve sonraki günler buna benzer şekilde geçmeye başladı. Zeyno arada meme istedi, ben açıp gösterdim. Geceleri ya uyanmadı ya da bir kez uyandı. Ama hemen uykuya daldı. Beklediğimden daha küçük bi krizle bu olayı atlatmıştık ve ben boşu boşuna bu kadar sıkıntı yaptığımı anlamıştım ama daha ne kadar bandajlı dolaşacaktım? “Ufff” deyip, “aç aç, öp öp” faslı almıştı meme emmenin yerini. Buna da bi çözüm bulmalıydı.

Tam da bu noktada anladım “uff oldu” diyerek hata yaptığımı ve hemen düzeltmem gerektiğini. Bir meme isteğinde daha “Zeynepcim, memeyi bebekler emer. Sen artık abla oldun, meme emmeyeceksin. Zaten süt de bitti” diye anlattım ve göğüslerimi açmadım. Bir süre “bebiş, bebiş” diye tekrarladı ve kucağımdan indi. Birkaç günü de böyle geçirdikten sonra meme defterini tamamen kapattık.

Peki 15 günün sonunda son durum nedir?

Hemen hemen hiç meme istemiyor artık. Çok nadir olarak bazen “meme” diyor ama muzır bir gülüşle. “Memeyi kim emer?” diye soruyorum “bebişşş” diyor. Sen bebiş misin?” diyorum. “ı ıhhh?” Peki sen nesin?” Cevabı bana verdiriyor yine: “Ablaaaa”

2-3 gündür uyutmak için de sallamıyorum. Yanyana yatıyoruz bizim yatağın üstüne. Masal anlatmamı ya da şarkı söylememi istemiyor. O öğrendiği yeni kelimeleri tekrarlıyor biraz. Sağa soğa yuvarlanıyor birkaç kez. Sonra elimi tutuyor ve 15-20 dakika içinde uykuya dalıyor. Ben de alıp, yatağına bırakıyorum.

Gece 1-2 kez uyanıyor. Bunda kabaran ve hatta biri damağının altından beyaz beyaz görünen köpek dişlerinin de etkisi vardır belki? Ve hatta belki sıcakların? Ama çok kısa sürede tekrar uykuya dalıyor. Bazen sadece su içerek, bazen sadece elimi tutarak, bazen de kollarımın arasında. Ama artık daha keyifli gecelerimiz...

Anafikir ya da popüler deyimiyle hamiş:

* Evet, bebeği memeden kesmek için ilk şartık annenin “kesin” kararlı olmasaymış.
* Boşu boşuna bu kadar kasmışım, sandığımdan daha kolay oldu.
* Isınan havaların yardımını inkar etmemeli; Zeyno’nun günün yaklaşık 5 saatini dışarda geçiriyor olması işimi kolaylaştırdı.
* Meme şişince “belki geçer” diye beklemeden sağmak gerekiyormuş (Birkaç kez sağdıktan sonra gerek kalmıyor zaten)
* Evet, memeden kesince uykular düzene giriyormuş (Zeyno’nun öğle uykuları da uzadı)
* Bugüne kadar hiç bu kadar uzun bir yazı yazmamıştım blog’a. Ama bu konu önemli. Pek çok annenin bu konuda dertli daha doğrusu cesaretsiz olduğunu biliyorum.
* Sırada tuvalet eğitimi var. Acaba o da bu kadar kolay olur mu? O nu da bu kadar uzun yazmaya razıyım, yeter ki bu kadar kolay hallolsun.
* İlk iş geceye uzanan bi akşam programı yapmalı. Birkaç dostla meyhaneye gitmeli mesela!

44 yorum:

cAg dedi ki...

Nurdancım bir solukta okudum, çalıştığım için Ayça beni sadece uyumak için kullanıyor, bunu da hallettim mi hallolacak gibi, evde olduğumda da dikkatini dağıtıyorum başka yiyecekler sunuyorum, ama emerek uyuması en zor olanı, bir de dişler çıkıyor of of galiba beni bırakması için 3 ay daha var diyorum, böbrek reflüsü var diye bağışıklığı daha çok artsın emzireceğim, belki bi umut bırakır beni:) Ne komik ya emzirmek için sütüm gelsin diye nasıl uğraşmıştım, şimdi neredeyim.
Tekrar dönüp okuyacağım, sorunsuz atlatmana sevindim, Zeynoşa bak, bebişler emermiş, oldu mu abla:)
Öptüüüm

Songül dedi ki...

Sevgili Nurdan, yazını bir solukta okudum. Gerçekten bu kadar kolay mı oldu? Cansu 19. ayda ve tam bir meme canavarına dönüştü, son bir aydır beni iyideden iyiye emzik olarak kullanıyor, özellikle geceleri meme ağzından çıksın istemiyor,memenin biri ağzında diğeri ise elinde, sanki kaçmasın diye tutuyor, bu iş benim için tam bir eziyete dönüştü, gece uyanma sayısını ise takip edemiyorum artık. Yoğun bir iş hayatım olduğu içinde ben yorgun, gergin ve uykusuz bir şekilde günlerimi geçirmeye devam ediyorum:(

Senin adına çok sevindim, ama benim yavru ile bu iş bu kadar kolay olabilir mi, bilemiyorum.... Sevgilerimle

KEO dedi ki...

Nurdan'cığım, bu kadar uzun ve detaylı yazdığın için öncelikle teşekkürler...Ceren'in dişlerini saydım, 17 tane çıkmış.Son üçü de çıksın diye bekliyorum ben:)Çünkü ilk sığınağı meme oluyor diş çıkarırken.Kolay atlatmanıza sevindim, öpüyorum, sevgiler...

Hayal Arkadaşlarım dedi ki...

Ohhh Nurdan'cım yazıyı zor bitirdim. Bayağı uzun olmuş gerçekten :)

Meme fasının bitmiş olmasına çok sevindim gerçekten. Zamanı gelmişti artık. Anne ve bebeğin rug sağlığı için iki yaşına gelmeden kesilmesi lazım bence de.

Sevgiler.

Nurdan Gencturk dedi ki...

Merhaba Çağlayan,
evet, biz kolay atlattık; darısı başınıza...

Merhaba Songül,
tam anlattığım gibi oldu her şey. 15 gün kadar önce seninle aynı durumdaydım. Dün gece Zeyno 1-2 kez uyandı; kendi kendine suyunu içti ve yattı :)) Biraz cesaret ama kesin kararla işe başlaman gerektiğini unutma!

Merhaba Özgür,
istedim ki, okuyana gerçekten yardımcı olsun yazdıklarım; bundan uzun uzun yazmam. Ben de dişleri bahane ettim aslında bir süre ama Zeyno'nun eksik diş sayısı 8. Ben daha fazla bekleyemedim :))Karar senin...

Merhaba Hayal Arkadaşlarım,

biraz uzun olmuş di mi? :))

edanik dedi ki...

yalancı meme bıraktırma hakkında bi fikriniz var mı?

Adsız dedi ki...

nurdan hanımcım çok uzun zamandır bloğunuzu takip ediyorum ve zevkle okuyorum kızlarımızın arasında 1 ay var bende 12 mayıstan beri meme vermiyorum 21.ayı doldurduk inan aynı ama tıpa tıp aynı şeyleri yaşamışız yanlız benim gögüslerim özellikle uçları hala acıyor dokundukca özellikle ne yapmalı acaba yaprak artık uzun uzn uyuyor çok şaşkınım bende geceleri sık sık uyanıyorum kolay değil neredyse 2 yıldır vurup kafayı yatıp sabah uyandığım hiç olmadiki çok öpüyorum zeynoyu yaprakla aynı yöntemlerle bırakmışlar memişleri sadece ben bant değil keçeli kalemle boyadım ufff oldu demiştim sonrası ayn ısen bebekmisin abla oldun hapssy daisy bile emmiyor v.s.

AsYa dedi ki...

bizimkide çok kolay oldu Nurdan,
ben uzun uzun yazmadım bloga ama bir günde bitirdik biz.
Hap felan da kullanmadım birkaç gün azaltarak sağdım.sonra kendiliğinden sütte bitti.
Ve meme bittiğinden beri çok şükür ki deliksiz uyuyoruz sabaha kadar.ayrıca gece sütü felan da yok.bir bardak sütünü içiyor yatıyor hepsi bu.uyanınca bazen su ister..

Vee bende yara bandı yapıştırıp uf oldu demiştim:)

Lila'nın annesi dedi ki...

Mrb Nurdan, uzun ama akıcı bir yazı,keyifle okudum.Lila 15 ayda bıraktı memeyi.Tam da benzer yöntemle,kendiliğinden.Bir gün alerji olmuştum ve kızarıklar oluşmuştu vücudumda.Bir tanesi de tesadüfen göğsümün hemen üstündeydi.Lila emmek istediği zaman açtığımda kızarıklığı gördü ve ''uff'' dedi.O gün bugün bir daha hiç istemedi,versem de almadı:)Aslında kızlarımız bizim için ne kadar önemliyse biz de onlar için çok önemliyiz.Vücudumuzdaki bir değişiklik,bir yara,sinek ısırığı vs.onları hemen etkiliyor,üzülüyorlar.
Biz yaklaşık 1,5 aydır ayrı uyuyoruz Lila'yla.Gündüz uykuları çok kolay bizim için aylardır.Uyku arkadaşını eline alıyor,emziğini ağzına,her zaman uyuduğu koltuğa uzanıyor ve uyuyor kendiliğinden.Geceleri ise yatağında uyuyor yaklaşık 1,5 aydır.Sabaha karşı uyanırsa 'anne' diye sesleniyor.Yanına gidiyorum suyunu verip dönüyorum ya da dönemiyorum benimle gelmek istiyor:)o zaman da hiç kırmadan alıyorum yanıma.
Tuvalet konusunda ise; çiş diyor,gidince de yapıyor.Lazımlık filan değil direkt klozete alıştırdım direkt, kendi aparatıyla ya da aparatsız:)Bazen de inatla gitmiyor.Ama ben hala çıkarmadım bezini çünkü biraz daha ısınmasını bekliyorum havaların.
Bizim de en büyük sorunumuz emzik...Neredeyse hiç çıkarmak istemiyor ağzından.Gündüzleri saklıyorum sadece uyku saatlerinde ortaya çıkıyor ama en kısa zamanda ondan da vazgeçmeli.Zeyno'yu çok çok öpüyor,sana ve kızına bol keyifli günler diliiyorum.

Sudamlam dedi ki...

case study olmuş resmen :))) zorlu bir süreç olduğunu duymuştum ama birinci ağızdan ilk defa dinledim bu süreci, paylaştığın için teşekkürler. ve geçmiş olsun size.. ahh o sıradaki tuvalet eğitimi yokmu :( korkutuyor beni :((

Nurdan Gencturk dedi ki...

Merhaba Edanik,

Bu konuda herhangi bir tecrübem yok. Bizim zorlamamızla birkaç ay yalancı meme emen Zeyno, bir gün kendi kendine emziği ağzından çıkarıp, fırlattı ve bir daha da emmedi. Ama bu konuda da ilk kural kararlı olmak ve geri adım atmamak sanırım. Çevremde, bir akşam emziği ortadan kaldırıp, kaybolduğunu söyleyerek bıraktıranlar var. İlk gece yaşanan ufak bir krizden sonra tıpkı bizim meme hikayesi gibi gelişiyormuş.

Merhaba Yaprak'ın annesi Adsız,
yaşdaş çocukları olan ailelerin evinde hep aynı şeyler yaşanıyor sanırım. Benim göğüs uçlarımda herhangi bir ağrı ya da hassasiyet olmadı. Ama belki emzirme sırasında kullandığımız lanolinli kremlerden birini bir süre kullanmak ağrını azaltabilir. Ya da en iyisi bu konuda jinekoloğuna danışman...

Merhaba Asya,
memeden sonraki deliksiz uykular beni hala şaşırtıyor. Ve kesinlikle doğru karar vermişim dedirtiyor! :))

Merhaba Lila'nın annesi,
gerçekten bizdeki herhangi bir "uff"a çok üzülüyor kızlar. Bu da insanın içini sızlatıyor... Zeyno ayrı yatakta ama aynı odada uyuyor bizimle. Oda ayırma işini tatil dönüşüne bırakmayı planlıyorum ben. Tatilde uzunca bir süre aynı odada ve hatta aynı yatakta yatacağız çünkü... Tuvalet konusu bizde de sırada. Şimdiye kadar hiçbir deneme yapmadık, deneyip, göreceğiz. Dileğim onu da sorunsuz ve çabuk halletmek. Emzik konusunda söyleyebileceğim pek de bir şey yok maalesef...

Merhaba Yaprak,
teşekkürler... Tuvalet konusunda sizde denemeeler başlamıştı diye hatırlıyorum?? Sanırım cesaretli davranmak ve kararlı olmak lazım. Hepimize kolay gelsin!

Mısır Patlağı :) dedi ki...

Her şeyi kolayca atlattık walla boşuna düşünmüşüm bende nasıl olacak acaba diye :) tuvalet eğitimi konusundada Hiçç telaşlı deilim memeyi böle kolay hallettiysek vız gelir herşey :D sevgiler.

Nurdan Gencturk dedi ki...

Merhaba Mısır Patlağı,
evet, boşunaymış onca endişe, ben de geç anladım ama :)) Tuvalet konusunda senin kadar rahat değilim yine de... Ama daha umutluyum...

esin ve ömer dedi ki...

Yazın çok iyi oldu nurdan,bir solukta okudum,ömeri memeden kesme aşamasında okuduklarım bana çok faydalı olacak.Ben 2 yaşını doldurma taraftarıyım ,ben ömerin meme emme süresini ve sıklığını birsüre önce azaltmıştım,sadece uyumadan uyumaya meme veriyorum.İşin zor kısmını bilmeden atlatmışım:)

Zlş Krt dedi ki...

okudum bir solukta aynııı sorunları yaşıyorm kızım 15 aylık ama gece meme vermediğim zaman kıyameti koprıyorrr çok fena olıuuuyor napabiilirimm.bu ara takipteyim sizi bende beklerim bloğuma kelebekkizim.blogspot.com

Zlş Krt dedi ki...

okudum bir solukta aynııı sorunları yaşıyorm kızım 15 aylık ama gece meme vermediğim zaman kıyameti koprıyorrr çok fena olıuuuyor napabiilirimm.bu ara takipteyim sizi bende beklerim bloğuma kelebekkizim.blogspot.com

seda dedi ki...

merhaba benim küçük kızım 19 aylık sizin kızınız baya büyümüştür. memeden kesme hikayeleri sizin için geri de kaldı bizim ise yeni başlıyor. ben önümüzdeki ay başlamayı düşünüyorum sizin yaptığınız gibi önce yavaş yavaş azaltıp sonra birden kesmek. ayrıca çalışıyor olmanın da bunda katkısı olacağını düşünüyorum.

Nurdan Gencturk dedi ki...

Merhaba Seda Hanım,
benim kızım artık 7 yaşında ve 1. sınıfa gidiyor. Ama en sevdiği oyun, bebek olup, meme emme taklidi yapma hala :) Eğer kararlı ve rahat bir şekilde başlarsanız, bu aşamayı kolaylıkla geçeceğinize eminim... şimdiden kolay gelsin...

Ercan Cavusoglu dedi ki...

merhaba sizin kızınız artık büyümüştürmaşşallah.Sıra bize geldi benim oğlum henüz 15 aylık ama şimdiden bakıyorum sitelere ve sanırım benim psikolojime en uygun metot sizinki geldi çok teşekkür ederim böyle bir yazı yazdığınız için oğlum 18 aylık olunca inşallah bende başlıycam aynı metotlarla ksmeye çünkü işe başlıycam sağolun bu yazı bana ışık oldu.

Nurdan Gencturk dedi ki...

@Ercan Çavuşoğlu,
zor ama kararlı olunca kolay bir süreç... umarım siz de kolaylıkla halledersiniz... yardımcı olabildiysem ne mutlu bana :)

Adsız dedi ki...

Kızıma emmeyi bıraktıralı 2 hafta oldu.Ancak geceleri uyumuyor ve saat başı uyanıyor.Emmeyi bırakınca uyur diyorlardı ama emdiği zamanlardan daha berbat bir duruma düştük. Uykusuz geceler daha ne kadar sürecek bilemiyorum.Geceleri uzun Uyumaya hemen alışmasını beklemek hayal miydi? 1-2 kere uyansa anlıcam ama saat başı uyanması artık çok yordu bizi.Sanırım emmemeye henüz adapte olamadı,doğru düzgün yemek bile yemiyor.

Ada'lı Günler dedi ki...

Merhaba,
yazınız ilaç gibi geldi bana..
Kızım 26 aylık oldu ve meme delisi oldu:( sürekli emmek istiyor ve bende bir gün aniden yara bandı yapıştırdım ve o gece tv i karşısında sızıp uyudu ama çook zordu..Ertesi günde çok ağladı ve ben dayanamayıp emzirdim..
Şimdi biraz zaman geçsin diye bekliyorum..
Tek sorun şu ki bizde de durum memede emerek uyuma..Maşallah sizde durum çok sancılı olmamış..
Çok korkuyorum:(

Nurdan Gencturk dedi ki...

Merhaba Ada'lı Günler,
eğer yazdıklarım işe yaradıysa ne mutlu... Ama ilk adım mutlaka kararlı olmak. Madem bu işe giriştin, keşke geri adım atmasaydın. Bu geri adım nedeniyle bir dahaki deneme daha sancılı geçebilir... Zeyno da memede uyuyordu. Önce sabah ve öğlen uykularından önceki meme emmeyi kessen, sona da en zorunu bıraksan?

Gizem Deniz Keser dedi ki...

Vallahi çok güzel bir yazı olmuş. Bende kara kara düşünüyordum. Nasıl bırakırım diye. Umarım benim kızımda da işe yarar. Insan çocuğunu mutsuz etmek istemiyor ama ilerde daha büyük problemlere yol açacağını bile bilene devam edemiyor. Gerçekten zor, özellikle memeyi çok seven bebeklerde. Tekrar Teşekkürler.

Nurdan Gencturk dedi ki...

Gizem Deniz Keser,
umarım işe yarar ve siz de sorunsuz bir şekilde bu işi halledersiniz...

Sultan Uslu dedi ki...

Sizin kızınız artık büyümüş. Ama ben yazınızı okuduğumda kızım 20 aylık oldu adı zeynep durumumuz harfiyen aynı. Kendimi karanlığın içinde hissederken ışık oldunuz sağolun :)

Nurdan Gencturk dedi ki...

Merhaba Sultan Uslu,
evet bizim Zeyno birkaç gün sonra 8 yaşını tamamlayacak; bu günlerimiz çok geride kaldı :) Annelik uzun bi yol. Genel olarak çok keyifli ama haklısınız, bazen karanlığın tam ortasında hissediyor insan kendini. Minik de olsa bi ışık olabildiyse yazım, ne mutlu! Bu arada Zeynep'ler iyidir ;)

Adsız dedi ki...

uzunca anlattığınız için teşekkür ederiz ben de hemen hemen sizin yöntemlerinizi uyguladım ilk bir kç gece gündüz annem uyuttu anne markete gitti diyerek üçüncü gün ben denedim biraz mızırdanarak memede ısrarcı olunca markete gideceğimi anneannesnn uyutcagı söyledim ve sustu daha sonra tuz sürerek ertelemye başladım ve artık eskisi gibi istemiyor gün içinde bi iki defa emziriyorum tamamen kesmememk için bu arada 21.ayımızdayız. annem olmasaydı bu kadr kararlı olamayacgım bi konuydu hatta ağlardım düşünnce nasıl bıraktırıcam ilk güçlü bağımız kopacak diye ama annenn sağlığı ve yavrularımızın pskolojisi en önemlisi rahat uyku huzurlu saatler için yapılması gerekli birşeymiş

Nurdan Gencturk dedi ki...

Merhaba,

bu yazıyı yazmamın üzerinden uzun zaman geçti, ama o dönem o kadar büyük bi meseleydi ki bu memeden bıraktırma işi benim için, kendimce çözünce uzun uzun yazmıştım :)) Tuz sürme işini ilk defa duyuyorum ama işe yaramış olması güzel. Her dönemi keyifle geçirmeniz dileğiyle...

Sevim dedi ki...

Nurdan hanım görüyorumki yazının üzerinden epey cakit geçmiş ancak o zamanları hatırlarsanız sayet yardım isteyeceğim bi dürümun içindeyim bebeğim 16aylık memeden kesmek istemiyorum ancak geceleri o kadar çok uyanıyorki hem uykusuz kalıyor hem uykusuz kalıyorum gün içinde sadece uyumadan önce meme verip geceleri uyumasını istiyorum ancak korkum şu fazla mı uzun tutuyorum süreyi diye endişe ediyorum yani bebeğim gece uyandığında meme isterse sizce kaç saat de acıkıyordur?aç kalmasınıda istemiyorum ama sağlıklı uyku uyumasınoda istiyorum bi yaşayana danışmak istedim teşekkür ederim şimdiden

Nurdan Gencturk dedi ki...

Merhaba Sevim Hanım,

evet, oldukça uzun zaman geçti ama o günler hala aklımda :)) ben de o dönemde kızımın geceleri çok sık uyanmasından şikayetçiydim. İki fırt süt çeker sonra mememde uyurdu. Yemeklerini de iyi yediği için, benim kızımın uyanma nedeni açlık değil, keyifti... Sizin bebeğinizin gün içindeki yemek durumu nedir bilmiyorum ama sizde de durumun farklı olmadığını düşünüyorum. Eğer acıktığı için kalktığını düşünüyorsanız, gece uyumadan önce mama verebilirsiniz belki? Ama doktorunuza danışmak en iyisi olacaktır sanırım. Bebeğinizin gelişimine ve yemek düzenine göre en iyi tavsiyeyi o yapacaktır. Benim tek söyleyebileceğim, bu durumun sizi ne kadar yıprattığını ve yorduğunu tahmin edebiliyorum. Ama unutmayın geçecek... Sadece biraz sabır!

Adsız dedi ki...

Tsk ederm bende.. Kızım iki yasnda 3 gündür oda emmiyor ama zorluyor tabi.. Bisey merak ediyorum da sormak istedm ben sutumu sagmiyorum bunun bi zararı var mi ?? Agriyor bazen ovuyorum o kadar

Nurdan Gencturk dedi ki...

Merhaba Adsız :)

yorumunuzun üzerinden epey zaman geçmiş, herhalde bu konuyu halletmişsinizdir? Kusura bakmayın ben ancak cevap yazabiliyorum. Ben önce emzirme seanslarını azalttığım için sütüm zaten azalmıştı. Tamamen kestikten sonra bir kez ağrı hissettim, onda da sağdım. Sonra bir daha gerekmedi. Eğer sizinki ovarak hallolduysa sorun yok. Bu arada bu dönemde bol adaçayı içmek de sütün azalmasına yardımcı oluyor diye duymuştum...

merve Onder dedi ki...

Merhaba benimde tam 20 aylık bi kızım var meme düşkünü dün gece atlattık ama memede sağ göğsum o kadr sisti ki napcam bilmiyorum kızım çok cabuk kabullendi durumu siyah bant yapıştırdım iğ iğ dedi almadı bi daha agrı sızı için bi cevabınız var mı bana da
��☺☺

merve Onder dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
Nurdan Gencturk dedi ki...

Merhaba Merve Önder,

göğsünüze zarar vermeden hafifçe sağarak boşaltmayı deneyebilirsiniz. Birkaç seferden sonra zaten sütünüz gelmeyecektir. (ben sadece 1 kez sağmıştım). Ilık duşla hafif masaj da iyi gelebilir. Bir de adaçayının sütü kesici etkisi olduğunu duymuştum.

Adsız dedi ki...

Merhabalar benimde kızım 16 aylık cok zayifladigim icin memeden kesmeyi düşünüyorum ama geceleri ne yapacağımı bilmiyorum devam sütü versem mi yada ne kadar vermeliyim gerçi sevmedide devam sütünü ne olur yardım edin ne yapmalıyım

Nurdan Gencturk dedi ki...

Merhaba Adsız,

bu işe girişirken benim de en büyük kabusum "geceler"di ama korktuğum gibi olmadı :) Eğer kızınızın iştahı yerindeyse, yani gün içinde yemeklerini güzel yiyorsa, belki de devam sütüne ihtiyacı yoktur? Bence bu konuda size en doğru cevabı, kızınızın gelişimini takip eden doktorunuz verecektir. Kızınızın gelişimi yaşına uygun olarak ilerliyorsa ve sağlığı yerindeyse, bana devam sütüne ihtiyacınız olmayacak gibi geliyor?

Dilek Ersu Kuyucuoglu dedi ki...

Ay ağladım okurkenn, düşünün halimi! Aynı durumdayız tamamen, 16 aylık Maya ve ben hiç sınırlayamıyorum, resmen sıkıldıkça emiyor ve hem bunaldım hem de bunun Aletha Solter/Bilinçli Bebek kitabındaki gibi 'sıkıldıkça yeme/ kendini yeme içme ile teskin etme' alışkanlığının temelini attığından korkuyorum. Henüz kesme değil belki ama sınırlamalıyım ben de mutlaka ����

Unknown dedi ki...

Merhaba..bugun ayni seyleri birebir yasiyorum sizinle..kizim tam 20 aylik..sabah salca denemesi..ve ne yazik ki cok agladi bebisim..si di surekli meme uff aciyo diyot.cok uzuluyorum ve feceden cok korkuyorum.ama sanirim sizin bant cozumunuzu deneyecegim.tam bir meme bagimlisi.meme olmadan asla uyumuyordu ki bugun aksam ustu annanesinin kucaginda bayildi resmen..ilk gunumuz boyle basladi..bakalim gecemiz nasil olacak.korkuyorummmm...

Yeliz Yilmaz dedi ki...

Merhaba..bugun ayni seyleri birebir yasiyorum sizinle..kizim tam 20 aylik..sabah salca denemesi..ve ne yazik ki cok agladi bebisim..si di surekli meme uff aciyo diyot.cok uzuluyorum ve feceden cok korkuyorum.ama sanirim sizin bant cozumunuzu deneyecegim.tam bir meme bagimlisi.meme olmadan asla uyumuyordu ki bugun aksam ustu annanesinin kucaginda bayildi resmen..ilk gunumuz boyle basladi..bakalim gecemiz nasil olacak.korkuyorummmm...

Yeliz Yilmaz dedi ki...

Merhaba..bugun ayni seyleri birebir yasiyorum sizinle..kizim tam 20 aylik..sabah salca denemesi..ve ne yazik ki cok agladi bebisim..si di surekli meme uff aciyo diyot.cok uzuluyorum ve feceden cok korkuyorum.ama sanirim sizin bant cozumunuzu deneyecegim.tam bir meme bagimlisi.meme olmadan asla uyumuyordu ki bugun aksam ustu annanesinin kucaginda bayildi resmen..ilk gunumuz boyle basladi..bakalim gecemiz nasil olacak.korkuyorummmm...

Unknown dedi ki...

Nurdan hanım öyle güzel anlatmissiniz ki cesarerlendim okurken. Ta ki son cumlenizden sonra cesaretin yine bitti. Oğlum 21 aylık ve köpek dişlerini çıkarıyor . Gece kaç kere uyandiginin sayısını veremem size. Ve artık gündüzleri misafirlerin yanında kucağıma yatip sürekli emmek istemesi de beni bunaltmaya başladı. Acaba köpek dişleri çıkana kadar beklesem mi diyorum . Geceleri cok sık uyanıp beni arıyor. Emzirmeyince tepkisinden korkuyorum. Acaba köpek dişleri çıkarken biraktirmayi düşünmek doğru bi fikir mi?? Eşim de vardiyali çalışan biri tek başıma kalkabilir miyim altından bilmiyorum !!! Sorularıma cevap verirseniz beni cooookk mutlu edersiniz ...??

Nurdan Gencturk dedi ki...

Merhaba,
biz bu aşamaları geçeli o kadar uzunnn zaman oldu ki :) Ama bu konuda aklımda kalan en önemli iki şey: 1.Hastalık, diş çıkarma gibi özel dönemler memeden kesmek için pek de doğru bir zamanlama değil 2.Her şeyden önce anne kendini hazır ihssetmeli... Ve sizin yazdıklarınızdan anlıyorum ki, her iki madde de sizin için olumlu yönde değil. Bence öncelikle diş çıkarma faslının geçmesini de bekleyin. Ve kendinizi gerçekten -ve tamamen- hazır hissettiğinizde bu işe kalkışın. Diğer yandan çocuğunuzun tepkisinden korktuğunuz için ertelemeyin. Çünkü yazdığım gibi, düşündüğümüzden daha az tepki gösteriyorlar - hatta göstermiyorlar- :) Umarım siz de kolayca atlatırsınız bu dönemi... sevgiler...