9 Şubat 2009 Pazartesi

17. ay kontrolü

Tam 11 gündür anneanne kampındaydık. Osman'ın nöbetlerini ve gitmeyi planladığımız gezmeleri bahane edip, dönmedik eve. Bu "not molası"nın nedeni buydu işte.

Şimdi gelelim geçen bu süre içindeki en önemli not konusuna. Zeyno 17. ayını tamamladı ve doktor kontrolüne gittik. Bu kez boy-kiko-ateş ölçümünü daha soğukkanlılıkla karşıladı ama ağlamaya başlaması için Hilal Hanım'ın odaya girmesi yetti. Geçen 2 ayda Zeyno'nun boyu hiç uzamamış, hala 80 cm. Benim boy konusundaki takıntımı düşününce, günün en kötü haberi buydu. Ama Hilal Hanım boy ölçümünün hala %50-75 aralığında olduğunu söyleyip, geçen kontrolde 2,5 santim uzamış olduğunu hatırlattı. Bazen böyle olurmuş. Yani bir ay çok uzayıp, daha sonraki ay hiç uzamayabilirmiş. Göreceğiz bakalım... Kilo 500 gr artışla 11.400 gr olmuş. (Artık Zeyno'yu kaldırıp indirirken ve kucaklarken zorlanmamızın nedeni bu demek ki!) Kafa ölçüsü de 48.4. Hilal Hanım "bu kız koca kafalı ama kafasının içi akıl dolu" dedi.

Boğazında, ciğerlerinde herhangi bir ters durum yok. Ortakulak iltihabından da geriye herhangi bir şey kalmamış. Hal böyle olunca DBT (difteri, boğmaca, tetanoz) aşısının 4. dozu ile çocuk felci aşısının 4. dozu yapıldı. Geriye sadece 1 aşımız kaldı, o da gelecek ay olacağı Hepatit.

Muayene sonucunda "emzirmeye en azından yaza kadar devam" kararına varıldı. Bu arada kısa süre önce kendisine gelen iki vakayı hatırlatıp, uyardı Hilal Hanım beni. Zeyno'nun elinde boya kalemiyle yürümesine izin yok. Bir hastası elindeki boya kalemiyle gözünün korneasını çizmiş. Ayrıca ısırarak ceviz yemesi de yasak. Yine kısa süre önce bir hastasının ciğerinden şamfıstığı çıkarılmış. Ceviz yasağını hemen uygulamaya koyduk ama boyalar konusunda başarılı olduğum söylenemez. Yine de elimden geldiğince dikkat etmeye çalışıyorum.

Özellikle son 1 aydır Zeyno'nun "son durum"ları sık sık değiştiğinden böyle bir yazı toparlamamıştım. Ama madem 17. ayı bitirdik, aklıma gelenleri sıralayayım:

* Yemek konusunda "teklif var, ısrar yok" tutumun halen devam ediyor. Zeyno da kimi zaman bayılarak yediği bir yemeği kimi zaman şiddetle reddedebiliyor. Kaliteli besinler almasına dikkat ederek, bu konuda O'nu elimden geldiğince rahat bırakmaya çalışıyorum.
* Öğlen uykusu saat 13:00-15:00 arası. Ve yine meme emerek uykuya geçiliyor. Akşam uyku saati de şu sıralar 20:30-21:00 civarı. Uykuya dalış elbette yine memede. Gece kaç kere uyanacağı ise tam bir muamma. 2 ila 8 arası bir rakam olabilir. Sabah kalkış saati, gece uyanma sayısına bağlı olarak 6:45-08:00 arası.
* Öğrendiği şeyler listesini artık tutmuyorum, tutamıyorum. Her gün, her saat, hatta her an yeni bir şeyler yapıp, bizi şaşırtıyor. Ağzımızdan çıkan özellikle 2 heceli kelimeler anında taklit ediliyor. Hareketler de.
* Ailecek hepimizin vardığı sonuç: Artık Zeyno'nun anlamadığı hiçbir şey yok.

4 yorum:

Lila'nın annesi dedi ki...

Merhaba Nurdan;
Eylül Lila'nın 17 ayını doldurmasına 4 gün kaldı.Nasıl da hızlı büyüyor yavrularımız..Kilomuz 11.500, boyumuz 86 cm.Lilanın uzun olacağı aşikar ama eskisi gibi kilo almıyoruz biz de.(Sağlıklı olsun, zayıf olsun.
Biz hala odasını ayırmadık, artık istesem de ayıramıyorum zaten çünkü yeni huylar geliştirmeye başladı.Artık sabaha karşı uyandığında yanıma gelmek, benimle uyumak istiyor:(
Gece 24:00 gibi uyuyoruz biz, öğlen 12:00ye kadar 1 ya da 2 kez su içmek için kalkıyor.Anne sütünü 15.ayı doldurduğumuz gün biranda bıraktık,hiç zorlanmadık.Ben gece uyumadan önce ballı süt veriyordum,ancak doktorumuz bu sık sık uyanıp su istemesine neden olur dediği için sade süt içiyor.Gerçekten de uyanmaları birden azaldı.Aslında sabah erkenden güne başlamasını çok isterdim ama çalışan anne-baba olduğumuz için akşamları geçirdiğimiz vakti ne kadar uzatırsak o kadar çok aktivite yapabiliyoruz kızımla.
Çünkü babaannesi bakıyor ve ben akşama kadar televizyon başında olacağına, öğleye kadar uyusun, akşam birlikte vakit geçirelim istiyorum.Kahvaltısını çok iyi yaptırmaya çalışıyoruz.Rafadan yumurtayı ısrarla reddetmekle birlikte, hergün 1 adet çok az yağ ile pişmiş yumurtayı rahat yiyor.Ancak sağlık ocağında bana günde 1'in fazla olabileceğini söylediler, araştırıyorum.Yemek konusunda bizde de teklif var, ısrar yok.
Lila'nın en sevdiği oyun saklambaç..Saatler boyu oynayabilecek enerjine sahip.Tabi genelde pes eden taraf ben oluyorum.KAlemler, boyalar en sevdiğimiz aktivite araçları ama doktorunuzun uyarısını okuduktan sonra daha temkinli olmam gerektiğini anladım.
Lila özellikle büyük tuvaletini yaparken saklanıcak yer arıyor ve koltukların arkasına gittiğinde biz yaptığını anlıyor, hiç ilgilenmemeye çalışıyoıruz.Ama yapar yapmaz yanımıza gelip bezini gösteriyor değiştirmemiz için.Yani rahatsız oluyor artık, bu da yaza tuvalet eğitimi için bir işaret.
Lila genelde işarelerle anlaşmaya çalışıyor ama ortalama 10 var rahat söylediği.
Antalya'da hafta sonu bebeklerimizle toplanabileceğimiz bir oyun grubu arıyorum bu aralar.

Bizden bu kadar..Zeyno'yu çok çok öpüyor..Bol gülücük diliyorum.

Sudamlam dedi ki...

kalemle ilgili konu benim hep aklımda. Çok tedirginim. Bir de hala yürürken takılıp düşmeler oluyor bizde. E malum oyuncaklar her yerde.Allah korusun çok dikkat etmek lazım.

cAg dedi ki...

Nurdancım,yürürken kaşık filanda almasın diye uyarı aldık biz.Zeyno mu koca kafa Ayça kadar olamas:)İyileşmesine sevindim...
Lilanın annesi,iyi olmuş gece ballı sütü bıraktığınız,biberon çürüğü(sütün içine bal,şeker konduğunda gece beslenmesinde oluşuyor) denen çürümelere neden oluyor,ön dişler komple çürüyor.
Öptüüüm

Nurdan Gencturk dedi ki...

Merhaba Lila'nın annesi,
evet, kızlar büyüdü bile :)) Maaşallah Lila selvi boylu olacak. Normal sınırlar içinde olduğu sürece kiloyu da dert etme bence. İlerde hepimiz kilo vermek için uğraşmıyor muyuz?
Daha önce de bahsettiğim gibi ben odasını 2 yaş civarında ayırmayı planlıyorum; yani gelecek kış. Bu nedenle bu konuda henüz bir girişimim olmadı. Bahsettiğin gibi sabaha karşı yanımıza alma işini ben de geçen ay bir süre yaptım ama sonra Zeyno o saatte uyanmaktan vazgeçti. Dert etme yani, geçiyor. Zeyno şimdiye kadar o kadar çok huy değiştirdi ki?
Uyku saatleriyle ilgili tercihiniz hakkında bir yorum yapamayacağım. Ama şu kadarını söyleyebilirm ki, galiba bir şeyler yanlış sizde bu konuda. 17 aylık bir bebeğin gece 12'ye kadar oturması pek de doğru gelmedi bana. Bir de büyüme hormonunun uykuda, özellikle de gece 22:00-01:00 arasında salgılandığını unutmamak gerek. Belki siz kendi saatlerinizde biraz değişiklik yapıp, Lila'nın düzenini daha normale çekebilisiniz?
Saklambaçı Zeyno'da çok seviyor. Üstelik artık saklanmayı da öğrendi. Boya konusunda Novacolor'un mum boyalarını tavsiye ederim. İlk aldığında ucu sivri oluyor ama o kısmı kolayca kırıp, küt yapabilirsin. Ayrıca elleri, kumaşları vs de boyamıyor.
Zeyno bebekliğinden beri büyük tuvaletini yaparken çok belli ediyor. Ama kirli bez konusunda hiçbir rahatsızlığı yok. Biz kakasını yaptığını fark etmesek ya da kokmasa saatlerce öyle dolaşabilir. Ama özellikle kaka saatleri çok düzenli. Bu nedenle ben de bu yaz bu konuda deneme yapmayı planlıyorum. Ama şimdi sırada memeyi bıraktırma çalışması var. Sanırım biz sizin kadar rahat bırakamayacağız...
Zeyno da hemen hemen haftanın 5 günü yumurta yiyor. Bazen omlet, bazen peynirli yumurta şeklinde. Bazen de yumurtalı ekmek yapıyoruz.
Zeyno da kelime haznesini her geçen gün arttırıyor. Özellikle son günlerde ağzımızdan çıkan iki heceli kelimeleri taklit ediyor. Yani gördüğün gibi kızlar birbirine çok benziyor :))
Umarım bir oyun gurubu bulursun. Çok keyifli oluyor...

Merhaba Yaprak,
oyuncaklara takılıp düşmenin dışında, Zeyno da hızlanmaktan kaynaklanan düşmeler de var. Artık yürümüyor, koşuyor çünkü... Ben mümkün olduğunca oturduğu yerde ya da mama sandalyesinde boyama yaptırmaya çalışıyorum.

Merhaba Çağlayan,
teşekkürler :))